Omówiliśmy już kolejność układania warstw podłogi garażowej. Jej górna warstwa, czyli posadzka, powinna być dostosowana do jej użytkowania, a więc powinna cechować się wytrzymałością i trwałością, jak również łatwością w czyszczeniu i konserwacji. Pozostawienie ?gołej? wylewki betonowej nie jest dobrym rozwiązaniem. Szybko się brudzi, a sprzątanie jej jest dość uciążliwie i musi być często przeprowadzane, jeżeli chcemy utrzymać w garażu porządek. Mamy do wyboru kilka rozwiązań, które różnią się zarówno swoimi właściwościami, jak i kosztem wykonania. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze typy posadzek garażowych:
- podkład i posadzka z zaprawy przygotowanej na budowie ? najprostsze i najtańsze, jednak to jedyne zalety tego rozwiązania. Może się szybko ścierać i niszczyć, a do tego duża nasiąkliwość spowoduje wnikanie brudu w głąb wylewki i tym samym straci ona swój dobry wygląd.
- podkład i posadzka z gotowej mieszanki ? jeżeli nie chcemy kłaść żadnej okładziny ceramicznej, możemy zastosować fabrycznie przygotowaną mieszankę, która jest dość wytrzymała i cechuje się mniejszą nasiąkliwością niż poprzedni typ wylewki. Jej zaletą jest dość szybki czas dojrzewania, dzięki czemu już po 3-4 godzinach możemy na nią wejść i wykonywać dalsze prace.
- farby / impregnaty do betonu ? te preparaty mają zwiększoną odporność na ścieranie, więc powinny odpowiednio zabezpieczyć podkład betonowy. Mogą być bezbarwne lub kolorowe.
- okładzina ceramiczna ? łatwą ją utrzymać w czystości, jeśli wykonana jest z terakoty lub płytek gresowych o małej nasiąkliwości, a dużej odporności na ścieranie. Do ich nałożenia najlepiej użyć zaprawy klejowych o konsystencji półpłynnej, dzięki czemu dobrze wypełni ona przestrzeń pod płytkami.
- żywica epoksydowa ? posadzka wykonana z tego materiały jest trwała i bardzo wytrzymała. Zastosowanie ma na podłożach betonowych i cementowych. Możemy wybrać dowolny kolor, jednak decydując się na jaśniejszy odcień powinniśmy nakładać ją w więcej niż dwóch warstwach, aby powłoka była grubsza.
Wybór posadzki uzależniamy często od aktualnych możliwości finansowych. Powinniśmy jednak pamiętać o tym, że wybór najtańszych rozwiązań może nieść za sobą ryzyko, że dość szybko podłoga popęka, nabierze wilgoci i niezbędne okaże się ponowne wykonywanie całej pracy. Z racji, że podłoga w garaży narażona jest na wiele niekorzystnych czynników, materiały użyte do jej budowy, a także jakość prac, powinny być wysokim poziomie. Odpowiednia posadzka może zminimalizować ryzyko szybkiego zniszczenia podłogi.